Onnistu kehityskeskustelussa johtamalla ihmisen mieltä
Kehityskeskustelu on esihenkilön ja työntekijän välinen tärkeä ja luottamuksellinen keskustelu. Kummankin osapuolen panos istuntoon valmistautumisen, asennoitumisen sekä eteenpäin vievän lopputuloksen tavoittelu kannataa. Turvallisuutta keskustelulle luo ennakkoon sovitut pelisäännöt. Säännönmukaisen kehityskeskusteluun organisaation on hyvä päättää miten, millä taajuudella, koska ja millä käsikirjoituksella kehityskeskustelut toteutetaan.
”Kehityskeskustelu on johtamistilanne – onnistuessasi näet sen tuoman arvon ja hyödyt nopeasti”
Kehityskeskustelu ei tule olla ”tällainen meidän johdon keksimä juttelutuokio” vaan se on hänen ja sinun yhteistyökeskustelu, jossa välillenne syntyy parempaa ymmärrystä, esteet ja epätietoisuus vähenee, molemmille syntyy onnistumisen tunne ja voitte sitoutua keskustelussa sovittuihin kehitystoimiin omalta osaltanne. Isoja asioita voi tapahtua sinun ohjaamissa kehityskeskusteluissa. Älä ole niille este.
Kuusi pointia hyvään kehityskeskusteluun
Pointti 1.
Tunnista työntekijän aito motivaatio ja kehittymismahdollisuudet työssä
Autta työntekijää ymmärtämään omat vahvuutensa ja kehityskohteensa.
Luo mahdollisuuksia vastuun laajentamiselle, urakehitykselle tai ammatillisen osaamisen laajentamiselle.
Motivoi työntekijää asettamalla yhdessä tavoitteita ja suuntaa tulevaisuudelle.
Tuo esille selkeästi se, millä periaatteilla kehityskeskustelussa keräämäsi tieto käsitellään ja hyödynnetään
Pointti 2.
Työtehokkuuden ja tuottavuuden kehittäminen
Tarkista ja ymmärrä, että työntekijän tavoitteet ja työtehtävät ovat linjassa organisaation strategian ja arvojen kanssa. Tarvittaessa ohjaa kysymyksin ja kuunnellen sanamuodot kohdalleen.
Anna tilaisuus keskustella työprosesseista ja etsiä tapoja tehostaa niitä.
Pyri kuulemaan epäselvyyksiä tai haasteita työnkuvasta ja työtyytyväisyydestä. Tartu näihin tarkentaaksesi ymmärryksesi. Tarvittaessa sovi, kuinka niitä lähdetään ratkomaan.
Pointti 3.
Kommunikaation ja yhteistyön parantaminen
Luo avoin keskusteluyhteys työntekijän ja itsesi välille. Avaa itseäsi ihmisenä ja kerro sinua ohjaavista arvoista tai ohjaavista tärkeistä tekijöistä. Madalla kynnystä käynnistää arkisempia keskusteluja työilmapiiriin, yhteistyötä ja kahdenvälisiin suhteisiin liittyen.
Sovi palautteen antamisen ja vastaanottamisen molempiin suuntiin teidän kahden välillä.
Pointti 4.
Ongelmien ja haasteiden tunnistaminen varhaisessa vaiheessa
Anna riittävästi tilaa työntekijän esille tuomien haasteiden ja niiden ratkaisemiseen keskustelussa sekä sen jälkeen ajoissa.
Auta ennaltaehkäisemään työuupumusta ja muita työhyvinvointiin liittyviä ongelmia.
Kuuntele ehdotuksia keinoista tunnistaa ja ehkäistä mahdollisia konflikteja välillänne olevassa työyhteisössä.
Pointti 5.
Organisaation kehittyminen ja kilpailukyky
Tyypillisesti fokus on teidän kahdenvälisessä yhteistyössä ja laajemmin koko organisaation onnistumisessa toimintaa, yhteistä työympäristöä kehitettäessä. Tästä syystä jokainen keskustelu on merkityksellinen. Niistä syntyy aina tulos, joka jää vaikuttamaan lähitulevaisuuteen.
Kertaa, miten työntekijät pidetään ajan tasalla työpaikan ja alan muutoksista sekä uusista osaamistarpeista.
Pointti 6.
Yhteenveto keskustelusta
Laadi yhteenveto keskusteluista, joka on kokonaisuutena luottamuksellinen. Sovittuja haasteita ja kehitysideoita sovitusti voidaan hyödyntää laajemminkin. Uusista, konkreettisista ideoita on huomaavaista palkita muodollisella lahjalla.
Onnea tuleviin kehityskeskusteluihin.